Informe Anual Integrat 2018

Carta del President

Senyores i Senyors Accionistes:

Em complau presentar l'informe de gestió de Naturgy corresponent a l'exercici 2018, un any marcat per rellevants fites corporatives, que han permès a la companyia iniciar la seva transformació, preparant-la per a la transició energètica. D'aquesta manera podrà afrontar amb més solidesa el futur i assolir els objectius del Pla Estratègic 2018-22.

Des de principis del 2018, han ocorregut una sèrie d'esdeveniments que em permeto enumerar. Després del relleu a la presidència al febrer, va succeir al maig una reestructuració accionarial, amb la sortida d'un accionista històric, Repsol, i l'entrada d'un nou accionista, Rioja Bidco, participat per CVC i Corporación Financiera Alba. Això va portar els primers canvis en el si del Consell d'Administració.

Al juny, i amb un ampli suport per part de la Junta General, es van prendre les primeres decisions en matèria de govern corporatiu, per tal d'agilitzar la presa de decisions, simplificar l'estructura organitzativa i adaptar els perfils dels consellers a la nova realitat de l'empresa.

En aquest sentit, es va aprovar, d'una banda, la reducció del Consell d'Administració, amb la incorporació de nous consellers amb àmplia experiència industrial i internacional, i la potenciació de la figura dels independents, que van augmentar el seu pes relatiu dintre del Consell. D'altra banda, es va implementar una nova estructura en l'organització per assegurar una gestió més simple, transparent i amb major autonomia dels negocis, sempre sota l'estructura de supervisió corporativa.

Al juny també, després del llançament de la nova marca, vam presentar al mercat el nou Pla Estratègic 2018-22. Aquest pla estratègic, que té com a eix fonamental buscar la satisfacció dels nostres clients i crear valor per als nostres accionistes, està basat en la consolidació del creixement orgànic del grup. Així mateix, concentra els esforços de la gestió en quatre pilars fonamentals: i) fomentar la simplicitat i l'accountability de la gestió, ii) optimitzar l'operativa dels negocis, iii) assegurar la disciplina d'inversió i iv) optimitzar la remuneració a l'accionista de forma sostenible.

En tan sols sis mesos de treball en base a aquest nou full de ruta, hi ha hagut una evolució positiva dels negocis, però serà durant els propers anys quan aflori una millora de resultats a mesura que s'avanci en l'execució del Pla Estratègic.

L'ebitda ordinari del 2018 va créixer un 12%, fins als 4.413 milions d'euros, i la companyia va obtenir un benefici net ordinari de 1.245 milions d'euros, un 57% superior al del 2017.

Tots els negocis van millorar els seus resultats operatius ordinaris durant l'exercici del 2018, tot i l'evolució desfavorable dels tipus de canvi, principalment a Amèrica Llatina. A més, durant el 2018 es van invertir 2.321 milions d'euros, un 30% més que l'any anterior, dels quals un 70% es va destinar a projectes de creixement.

En nom d'una major transparència i en coherència amb les hipòtesis considerades a l'hora de definir els nostres compromisos per a l'any 2022, quan es va aprovar el Pla Estratègic es va dur a terme una revisió del valor comptable d'actius, principalment de generació convencional a Espanya. Aquesta revisió es va traduir en un write down de 4.851 milions d'euros. A causa d'això, el 31 de desembre, la companyia va registrar a nivell consolidat unes pèrdues comptables per valor de 2.822 milions d'euros, que no afecten la política de distribució de dividends i que evidencien un compromís de l'equip no només amb els resultats, sinó també amb la transparència.

La generació de caixa durant el 2018 va ascendir a 5.521 milions d'euros, que es van destinar d'una manera equilibrada a i) el creixement en actius estratègics, entre els quals vull destacar les energies renovables; ii) la reducció del deute financer, i iii) la remuneració a l'accionista.

En aquest sentit, vull reafi rmar el compromís inclòs en el Pla Estratègic amb la retribució creixent i sostenible envers l'accionista. En 2018, aquest compromís es va traduir en un augment del 30% del dividend respecte del 2017, que arribarà als 1,30 € per acció, una xifra que serà proposta a la Junta General del 5 de març per a la seva aprovació. Gràcies al pagament de dividend i al programa de recompra d'accions —en el cas d'absència d'oportunitats d'inversió inorgànica que compleixin amb els criteris de disciplina fi nancera d'inversió—, els accionistes de Naturgy podran ser retribuïts amb un total de 1.500 milions d'euros amb càrrec a l'exercici del 2018, un 50% més que l'any anterior.

Aquests resultats no haguessin estat possibles sense la bona feina i el màxim compromís de l'equip directiu, per al qual la companyia ha instaurat un pla d'incentius a llarg termini vinculat a la rendibilitat total de l'accionista fi ns el 2022. L'alineació dels interessos dels accionistes i del management de la companyia serà, novament, una garantia per a la creació de valor que persegueix l'actual Pla Estratègic.

La gestió responsable dels negocis ens manté en el lideratge dels diferents índexs de sostenibilitat del mercat. Naturgy és, per segon any consecutiu, líder global en el sector de Gas Utilities del DJSI i líder global en sector Multiutilities de FTSE4Good; és l'única energètica espanyola per la seva acció contra el canvi climàtic dintre de la “A list” de CDP, que ens ha reconegut per vuitè any consecutiu com a líder mundial; ha obtingut la màxima qualifi cació en mitigació del canvi climàtic i integració de la sostenibilitat, segons MSCI; es troba entre les 120 empreses més sostenibles del món en el Euronext Vigeo; i està en el TOP5 mundial en transparència i sostenibilitat, segons Sustainalytics.

En l'àmbit social, la companyia va reafi rmar el seu ferm compromís en tots els països on desenvolupa la seva activitat, i molt especialment amb les persones més vulnerables. A més de la millora de la gestió d'aquests clients, en el marc del Pla de Vulnerabilitat, la Fundació Naturgy ha donat un impuls defi nitiu a iniciatives com l'Escola d'Energia i el programa de voluntariat energètic amb empleats. La fundació també ha llançat dues noves iniciatives: un Fons Solidari de Rehabilitació Energètica, per ajudar a millorar l'efi ciència dels habitatges de famílies vulnerables, i el projecte Cercle d'Ocupació, per donar formació en matèria de rehabilitació energètica a aturats de llarga durada.

Els convido a que coneguin, a través d'aquest informe, el detall de l'activitat i els resultats obtinguts per una empresa, que és la seva, i que el 2018 va celebrar el seu 175 aniversari en plena transformació cultural. Tot això per seguir vetllant pels interessos de tots els seus clients i accionistes.

Moltes gràcies.

Francisco Reynés Massanet
President Executiu

Capítols relacionats