Carta del President

Benvolguts lectors:

És un plaer presentar-los el dissetè Informe de Responsabilitat Corporativa de la companyia i el primer sota la nova marca de Naturgy. El present informe posa el focus en aquells assumptes de sostenibilitat identificats com a prioritaris per a la companyia i els nostres grups d'interès, i recull, a més, els nostres principis, els compromisos, les estratègies i les actuacions al respecte en l'any 2018, en què la companyia ha complert 175 anys d'història.

L'any 2018 ha estat marcat per dos fets d'especial rellevància per a la companyia, com han estat la renovació de la nostra marca i l'establiment d'un nou Pla Estratègic 2018-2022.

La nova marca ha nascut com a reflex d'una transformació corporativa a un model més modern, digital i global. Per la seva banda, el nou Pla Estratègic 2018-2022 ha fixat com a prioritats la simplicitat i l'accountability, l'optimització, la disciplina financera, i la retribució a l'accionista. En concret, aquest Pla té en l'horitzó 2022 un Ebitda de 5.000 milions d'euros, un benefici net de 1.800 milions d'euros i l'augment d'un mínim anual del 5% de la remuneració de l'accionista.

En un context de lluita contra el canvi climàtic i de transformació tecnològica, el nostre Pla Estratègic aposta per les energies renovables i el gas natural com a vectors clau per abordar els reptes mediambientals als quals ens enfrontem.

Els resultats de l'exercici 2018 permeten a Naturgy ser reconeguda com la distribuïdora de gas amb millor acompliment financer a nivell mundial per S&P Global Platts. Aquests resultats s'han aconseguit amb un ferm compromís amb la sostenibilitat. Així, Naturgy ha estat reconeguda en l'últim exercici com a líder mundial en el sector Gas Utilities de serveis públics del Dow Jones Sustainability Index, líder global del sector Multiutilities de FTSE4GOOD i ha estat inclosa en l'índex The Climate Change A List de Carbon Disclosure Project (CDP), a més d'obtenir valoracions rellevants per part de les principals agències de ràting en sostenibilitat.

Per continuar aquesta senda positiva de resultats, Naturgy segueix invertint en innovació sostenible. En aquest sentit, ha definit àrees estratègiques d'innovació que, juntament amb el Pla d'Innovació corporatiu i una millora contínua en el procés de control i gestió de riscos, permetran a la companyia donar una àgil resposta i des d'una posició privilegiada als reptes a què s'enfronta.

El màxim òrgan de govern encarregat de supervisar la gestió de la companyia en matèria de responsabilitat corporativa i d'aprovar la respectiva política en aquesta matèria és el Consell d'Administració, el qual ha delegat aquestes funcions a la Comissió de Nomenaments i Retribucions. Cal destacar que en 2018, el Consell d'Administració, seguint les recomanacions de la seva autoavaluació, ha aprovat un nou Reglament de Funcionament i ha reduït el seu nombre de membres de 17 a 12 consellers, entre altres mesures preses.

El marc comú d'actuació de Naturgy per a un comportament socialment responsable és la Política de Responsabilitat Corporativa. En aquest sentit, per Naturgy és summament rellevant la participació i la comunicació activa amb els seus grups d'interès, permetent conèixer així les seves expectatives i donar resposta a aquestes.

És ben conegut que Naturgy posa al client en el centre de les seves operacions, sent aquesta vocació, a més, un pilar fonamental del Pla Estratègic 2018-2022. En 2018, hem volgut posar el focus de la nostra excel·lència en el servei en els col·lectius més vulnerables, posant a la seva disposició tecnologia avantguardista en accessibilitat en tots els canals d'atenció.

La gestió responsable de la cadena de subministrament ha seguit ocupant un lloc fonamental en els nostres compromisos socials, estenent als nostres proveïdors l'exigència i l'ajuda per aconseguir majors estàndards mediambientals, socials i de govern corporatiu.

L'exitós acompliment de la companyia en l'últim any ha estat possible gràcies a l'equip divers de professionals que integren Naturgy. Respecte a la seva gestió, cal assenyalar el nou model de persones, que integra el compromís, la fidelització, la formació i la recompensa dels empleats. En el marc de la nostra Universitat Corporativa, s'han impartit més de 645.000 hores de formació.

Per Naturgy, és prioritari que totes les nostres actuacions es duguin a terme preservant la integritat i el benestar dels nostres professionals, subcontractistes i la resta de la societat civil. Aquesta filosofia es troba impregnada en la cultura de la companyia des de fa anys, la qual es veu reforçada any rere any, i deriva en una millora molt significativa dels indicadors de seguretat.

A més, és primordial per la companyia assegurar la integritat i la transparència. Per això, la companyia compta amb diferents eines que emanen del seu Codi Ètic, com ara la Política de Drets Humans, la Política Anticorrupció, el Canal de Denúncies o el Codi Ètic del proveïdor. La Comissió d'Ètica i Compliance vetlla pel compliment de la normativa tant externa com interna.

Respecte a l'impacte en l'entorn natural, Naturgy ha continuant prenent mesures en 2018, que han permès reduir les seves externalitats en els tres eixos estratègics definits per la companyia: clima i aire, economia circular i capital natural i biodiversitat. Les emissions de gasos d'efecte hivernacle es van reduir prop d'un 11%. Quant a l'impacte en la societat, cal destacar la continuació del Pla de Vulnerabilitat Energètica a Espanya, a través del qual s'han seguit desenvolupant noves iniciatives, com el Fons Solidari de Rehabilitació Energètica i el projecte Cercle d'Ocupació.

En un context de creixement de la demanda mundial d'energia i de descarbonització de l'economia en què la generació d'energia de fonts renovables serà dominant en 2030, juntament amb els avenços en eficiència energètica, la sostenibilitat seguirà sent un dels nostres pilars d'actuació.

Francisco Reynés

President de Naturgy